اجزای سیستم خنک کاری آب خنک خودرو:
همانطور که از نام این سیستم هم مشخص است در این سیستم از یک مایع خنککننده مثل آب برای پایین آوردن دمای موتور استفاده میکنند.
طراحان در اکثر اتومبیلهای امروزی و همچنین در موتورسیکلتهای با حجم موتور بالا، این سیستم را برای خنککاری موتور به کار میبرند.
به شکل مختصر عملکرد این سیستم را بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که در سیستم خنککاری با مایع، آب یا هر مایع خنککننده دیگر توسط یک پمپ از رادیاتور به سمت موتور خودرو هدایت میشود.
این مایع خنککننده، گرمای موتور را به خود جذب کرده و پس از داغ شدن دوباره به رادیاتور بازمیگردد تا خنک شود و این چرخه ادامه یابد.
سیستم خنککاری با مایع از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به برخی از آن ها اشاره میکنیم :
1.رادیاتور:
در سیستم خنککاری با مایع، وقتی مایع گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور میآید.
وظیفه اصلی رادیاتور هم این است که این گرما را به جریان هوای اطراف خود منتقل کند و به این شکل گرمای موتور را به محیط بیرون موتور منتقل کند.
2.در رادیاتور:
برخلاف ظاهر ساده «در رادیاتور»، این قطعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. بد نیست بدانید که مایع داخل سیستم خنککاری اتومبیل مانند یک زودپز تحت فشار قرار دارد.
علت هم این است که اگر این فشار وجود نداشته باشد و مایع به شکل فشرده شده در سیستم جریان نیابد، این مایع بر اثر حرارت موتور تبخیر شده و تبدیل به بخار میشود.
3.منبع انبساط و شیلنگ سرریز:
د مایع داخل سیستم خنککاری تحت فشار است و اگر این فشار به میزان غیرمجاز برسد سوپاپ فنر درب رادیاتور باز شده و مایع از طریق شیلنگ سرریز به سمت منبع انبساط هدایت میشود.
منبع یا مخزن انبساط در اکثر اتومبیلها، یک ظرف با گنجایش حدود ۲ لیتر و از جنس پلاستیک است.
وقتی فشار مایع در سیستم خنککاری اتومبیل کاهش مییابد، خلاء در داخل رادیاتور و لولههای سیستم خنککاری به وجود میآید و مایع از منبع انبساط به طور خودکار به داخل سیستم بازمیگردد.
4.واتر پمپ یا پمپ آب:
مهمترین قطعه در سیستم خنککاری اتومبیلها همین واتر پمپ است که قلب تپنده این سیستم به حساب میآید.
وظیفه این پمپ هم به جریان انداختن آب در سیستم خنککاری یا به شکل واضحتر در رادیاتور و مجاری اطراف بلوک موتور است.
5.ترموستات:
در یک کلام میتوان گفت که ترموستات یک شیر حرارتی ساده است که با سرد شدن بسته و با گرم شدن باز میشود.
6.پولکیهای سرسیلندر:
مایع سیستم خنککننده در محفظه اطراف سیلندرها و سرسیلندر که به آنها بلوک موتور هم گفته میشود جریان دارد و گرمای موتور را میگیرد.
7.بخاری اتومبیل:
بخاری خودروها را هم باید جزو سیستم خنککاری اتومبیلها به حساب آورد.
8.سنسور دمای مایع خنککننده یا فشنگی آب:
در اتومبیلهای جدیدتر از فنهای برقی برای خنک کردن مایع رادیاتور استفاده میشود که برخلاف پروانه اتومبیلهای قدیمی به طور دائم کار نمیکنند.
این فنها زمانی به کار میافتند که آب گرم راهی رادیاتور باشد.
9.آب یا مایع رادیاتور:
در سیستم خنککننده موتور با مایع، نقش اصلی را همان مایع یا اصطلاحا «آب رادیاتور» ایفا میکند.
10.تسمه دینام یا تسمه پروانه:
یکی از قطعاتی که باید هر چند وقت یکبار در اتومبیلها مورد بازدید قرار گیرد و در صورت لزوم عوض شود همین تسمه دینام یا تسمه پروانه است.
11.پروانه خنککننده یا فن برقی:
وظبفه رادیاتور :
مایع گرم آمده از سوی موتور را خنک کند و دوباره به سیستم خنککاری بازگرداند،یک راه برخورد هوا با این مایع گرم عبوری از رادیاتور است. این کار توسط پروانه خنککننده یا فن برقی انجام میشود.
گروه پی جی قطعه گروهی ماندگار :
متناسب با رشد تکنولوژی و ماشینی شدن جامعه ی امروزی ،خودرو میتواند از دستاورد های مهم هرشخصی باشد .
اما به دلایل مختلی اعم از اصطکاک های روزمره ،بستر های نامناسب جاده ای،قطعات مختلف بدون اصالت دخیل در داخل خودرو و اعمال فیزیکی که دائما در حال فعالیت هستن ممکن است قطعات مختلف خودرو دچار نوسانات شوند .
استفاده از قطعات عالی با کیفیت وبا اصالت همواره یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بوده .
گروه پی جی قطعه ، راه حلی آسان برای برطرف سازی دغدغه های مشتریان سراسر کشور میباشد.
گروه پی جی قطعه با ورود حرفه ای همراه با پشتوانه ی جوانان این سرزمین در زمینه های لنت ترمز ،گرد گیرها و لاستیک، کمک فنر،دسته موتور،سیبک و بوش ،بلبرینگ و توپی،دیسک و کاسه و سگدست نیاز هم وطنان عزیز را در سراسر کشور برطرف ساخته است .
پی جی قطعه این افتخار را دارد که با ارائه مناسب ترین قطعات به مشتریان سال های متمادی در استان البرز گروهی سرشناس وامانت دار اعتماد هم وطنان باشد.
پی جی قطعه وفادار اعتماد شماست…