مطالب مرتبط با محصولات

انواع دیسک خنک شونده

دیسک خنک شونده چیست؟

انواع دیسک خنک شونده

این نوع از دیسک‌ها که به آن‌ها دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا هم می‌گویند امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وجه تسمیه‌ی آن‌ها نوع طراحی‌شان است که این قابلیت را در آن‌جا ایجاد می‌کند تا به راحتی بعد از ترمز گیری کمی از گرمای خود را دفع کنند.

 دیسک‌های سوراخ‌دار

همانطور که اسم‌شان مشخص است این دیسک‌های روی سطح خود سوراخ‌های متعددی دارند.

این سوراخ‌های به دو منظور روی سطح دیسک طراحی می‌شوند.

یک خروج حرارت ناشی از درگیری ترمز و لنت‌ها و در نتیجه کاهش اصطکاک آن‌ها و دو خروج گازهایی که مواد موجود در لنت‌ در زمان درگیری با دیسک از خود متصاعد می‌کنند.

در واقع این گازها که قدرت بازدارندگی ترمز را کم می کند یک لایه روی سطح دیسک تشکیل داد ه و تماس لنت و دیسک را کاهش می‌دهند

بنابراین خروج و  تخلیه‌ی آن‌ها برای عملکرد بهتر سیستم ترمز الزامی است.

به بیان کلی‌تر سوراخ‌های روی این نوع دیسک ترمز باعث خروج و انتقال حرارت، گاز و آب را از روی سطح دیسک شد ه و زمینه‌ی عملکرد بهتر و بی‌نقص ترمز را فراهم می‌کند.

اما این سوراخ‌ها سبب ضعف در استحکام دیسک هم می‌شوند.دیسک خودرو

همان طور که برای مثال ایجاد سوراخ روی دیوار آن را ضعیف می‌کند.

هرچند امروزه بدنه‌ی دیسک‌ها را از آلیاژ‌هایی با مقاومت بالاتر می‌سازند اما همچنان رانندگی مداوم با سرعت بالا احتمال شکستن دیسکسوراخ‌دار را افزایش می‌دهد.

 دیسک‌های شیاردار

طراحی این نوع به صورتی است که روی سطح صفحه‌ی دیسک شیار‌هایی تراش داده می‌شود.

این شیارها عمل انتقال گاز، حرارت و آب را از روی سطح دیسک مدیریت می‌کنند.

درواقع این شیارها مانند جوی‌هایی کوچک عمل کرده و مواد مضر ایجاد شده از تماس لنت و دیسک را از سطح آن جمع کرده و خارج می‌کنند.

این نوع دیسک ترمز معمولا در خودروهای مسابقه‌ای به کار می‌رود زیر توان مقابله با فشارهای بالا را دارند.

به این ترتیب دیسک‌های شیاردار به موجب مقاومت بیشتر نسبت دیسک‌های سوراخ‌دار عمر مفید بیشتری دارند.

البته نباید فراموش کرد که شیارهای دیسک موجب ساییدگی در لنت‌ها نیز می‌شوند.

البته طراحی شیارها هم گاهی متفاوت است که در میزان ساییدگی لنت‌ها تاثیر دارد.

 دیسک‌های مختلط

در این نوع دیسک ترمز صفحه، با شیار و سوراخ در کنار هم طراحی می‌شود.

در این نوع ضمن حفظ یک‌پارچگی دیسک‌ها، حرارت، گاز و آب نیز از سطح آن‌ها منتقل شد ه و اصطکاک لنت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

دیسک‌های موج‌دار

استفاده از این نوع دیسک پیشتر در مسابقات موتورسواری عمومیت داشت.

اما از ده سال پیش آئودی تصمیم به سرمایه‌گذاری روی دیسک‌های موجدار گرفت.دیسک خودرو

ابتدا آن‌ها را در بعضی از سوپرکارهای خود به کار گرفت و به این ترتیب دیسک ترمز موج‌دار را به جهان معرفی کرد.

اما در ادامه وزن کمتر این دیسک که از مواد سازنده کمتر آن نشات می‌گرفت به همراه تخلیه حرارتی بهترش باعث شد تا کمپانی‌های دیگر نیز اقدام به استفاده از آن نمایند.

محیط خارجی صفحه‌ی این دیسک‌ها کنگره‌های موجی شکل دارد و دو سطح آن سوراخ دار طراحی شد ه است.

بین دو صفحه نیز یک صفحه‌ی کوچکتر شیاردار نصب می‌شود که استحکام صفحه‌های سوراخدار را افزایش می‌دهد.

دو سطح دیسک تنها در مرکز به هم وصل هستند و در محیط‌شان اتصالی بین آن‌ها نیست.

امیدواریم از مطاعه مقاله (انواع دیسک خنک شونده) رضایتمند باشید.

مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،

سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو

( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.

0/5 (0 Reviews)
بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.