مطالب مرتبط با خودروهای مورد پشتیبانی

بررسی خودروی دنا

بررسی خودروی دنا

دنا در سال 1393 به بازار کشورمان معرفی شد

خودرویی به ظاهر جدید که روی یک پلتفرم کاملاً قدیمی مشترک با پژو 405 توسعه یافته بود.

با تغییرات عمدتاً ظاهری نسبت به سمند، با حرف و حدیث‌های فراوان و قیمت گران‌تر از سمند، در سبد محصولات ایران‌خودرو قرار گرفت.

در واقع دنا را می‌توان نسخه فیس‌لیفت شده و تکامل‌یافته از سمند دانست که با طراحی ظاهری جذاب‌تر، کابین شکیل‌تر و آپشن‌های بیشتر، به‌روزرسانی شده بود

و می‌توانست جایگزین مناسبی برای اسب پیر ایران‌خودرو باشد.

اما از آنجایی که خودروسازان وطنی به این راحتی‌ها دست از سر تولیدات قدیمی خود برنمی‌دارند تولید سمند و حتی پدربزرگ دنا یعنی 405 هم در کنارش ادامه یافت.

بررسی خودروی دنا

در هر صورت دنا ساده به عنوان نسخه پایه این محصول شناخته میشود و با اینکه در جایگاهی بالاتر از سمند قرار می‌گیرد.

اما در مقایسه با برادران ارتقاء یافته خود نظیر دنا پلاس، پلاس توربو و نسخه اتوماتیک از آپشن‌های کمتر و قیمت ارزان‌تر برخوردار است.

دنا بخصوص در نسخه ساده، شباهت‌های بسیاری با سمند دارد.

مثلاً در زاویه کناری از خطوط طراحی یکسان بهره برد ه، پیشرانه اتمسفریک EF7 را در سینه دارد و با شاسی و پلتفرم و بسیاری از ویژگی‌های فنی یکسان، سواری تقریباً نزدیک را ارائه می‌کند.

با این حال ظاهر زیباتر، کابین شیک‌تر، آپشن‌های کامل‌تر و برخی اصلاحات فنی در این محصول، بسیاری از مشتریان را مجاب کرده تا مبلغ بیشتری بابت این سمند ارتقاء‌یافته پرداخت کنند تا بدین مزایا دست یابند.

البته اگر به دنبال نسخه کامل‌تری از این محصول باشید می‌بایست با پرداخت وجه اضافه مدل توربو پلاس (یا نوع اتوماتیک) را انتخاب کنید

تا از پیشرانه به مراتب قوی‌تر و آپشن‌های بهتر بهره‌مند

شوید اما نسخه تنفس‌طبیعی ساده هم از مزیت‌هایی مثل قیمت مناسب‌تر و حساسیت کمتر پیشرانه به کیفیت سوخت برخوردار می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های مثبت دنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • فضای کابین و صندوق مناسب
  • کیفیت سواری قابل قبول
  • قدرت موتور کافی
  • بهره‌مندی از شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو

ضمناً پیشرانه 16 سوپاپ EF7 هم علیرغم عقب ماندن از تکنولوژی روز جهان، حداقل از انواع 8 سوپاپ (مثل XU7 یا M15) اندکی مدرن‌تر به نظر می‌رسد و راندمان بهتری دارد.

بررسی داخل خودروی دنا
خودرو دنا

کابین دنا فضایی گرم و صمیمی را پیش روی سرنشینان قرار داده است.

البته از نظر کیفیت متریال مورد استفاده و دقت مونتاژ، فاصله زیادی با سطح ایده‌آل وجود دارد

اما با این حال خطوط هماهنگ داخلی و داشبورد خوش‌استایل ماشین، حس خوبی به انسان منتقل می‌کنند.

بخصوص اگر وضعیت طراحی داخلی سایر محصولات این رده قیمتی را در نظر بگیریم می‌توانیم از اندک ضعف‌های موجود گذر کنیم.

از لحاظ ارگونومی هم شرایط راضی‌کننده است و به غیر از جایگذاری نامناسب کلیدهای تنظیم صندلی، مشکل خاص دیگری داخل اتاق به چشم نمی‌خورد

نشانگرهای پشت آمپر با تم اسپرت و در عین حال خوانا، فرمان چهارشاخه مجهز به کلیدهای کنترلی و آپشن‌هایی مثل نمایشگر مرکزی از دیگر مشخصات کابین دنا هستند.

فضای کلی این محصول برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک تقریباً کافی به نظر می‌رسد و محفظه صندوق عقب 500 لیتری‌ نیز جهت مسافرت‌های خانوادگی کارآمد می‌باشد.

طراحی دنا

دنا به نوعی یک فیس‌لیفت موفق از سمند محسوب می‌شود

موفق از این نظر که علیرغم استفاده از پلتفرم و خطوط کلی مشترک در بدنه، ظاهری کاملاً متفاوت را به نمایش گذاشته که نسبت به گذشته جسورتر، مدرن‌تر و زیباتر به چشم می‌آید.

البته در این نسخه برخلاف مدل پلاس شاهد درب‌ها و خطوط کناری مشابه با سمند هستیم

اما چراغ‌های زیبا، جلوپنجره اسپرت و بازطراحی کاپوت و صندوق و آینه‌ها به پیشرفت ظاهری مناسبی ختم شده که با سلیقه اکثر ایرانی‌ها جور در می‌آید.

تنها مشکل در بحث ناهماهنگی میان اجراء خلاصه می‌گردد.خودرو دنا

در واقع دماغه دنا با الهام از محصولات فورد و میتسوبیشی ترسیم شده

اما طراحان برای قسمت انتهایی نیم‌نگاهی به مرسدس بنز C کلاس داشته‌اند و ترکیب این سبک‌های متفاوت، مقداری از هارمونی کلی اتومبیل کاسته است.

ضمناً حضور خودروهای زیبا و مدرن چینی در کنار نسخه به‌روز شده دنا یا همان مدل پلاس، ظاهر نسخه ساده را مقداری قدیمی و ازمدافتاده نشان داده‌اند

اما با این حال همچنان میتوان از این محصول به عنوان خودرویی خوش قیافه و به مراتب جذاب‌تر از برخی رقبای هم‌قیمت نظیر تندر 90 یاد نمود.

مشخصات دنا

با گشودن درب موتور دنا با همان پیشرانه به اصطلاح ملی EF7 مواجه میشویم.

این انجین 16 سوپاپ دقیقاً 1645 سی‌سی حجم دارد و با سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای و نسبت تراکم 11 قادر است 113 اسب بخار قدرت (در 6000 دور در دقیقه) و 155 نیوتن‌متر گشتاور (در 3500 الی 4500 دور در دقیقه) تولید نماید

که برای وزن 1258 کیلوگرمی ماشین تقریباً کافی به نظر می‌رسد.

البته مشخص است که از چنین اعداد و ارقامی نباید انتظار شتاب‌ اعجاب‌انگیزی داشته باشیم

اما همین که خودرو قادر است در حوالی 12 ثانیه (در شرایط استاندارد) از سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد

و شتاب‌گیری را تا سرعت 189 کیلومتر برساعت ادامه دهد تا حدودی راضی‌کننده است.

یک گیربکس 5 سرعته دستی هم نیروی حاصل از موتور را به چرخ‌های جلو هدایت می‌کند و متاسفانه برای مدل تنفس‌طبیعی، جعبه‌دنده اتوماتیک در نظر گرفته نشد ه است.

مصرف سوخت ترکیبی رسمی دنا اتمسفریک 7.43 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد ه و طبق ادعای کمپانی این عدد در مسیرهای برون‌شهری می‌تواند تا 5.9 لیتر کاهش یابد.

البته اعداد رسمی برای شرایط کاملاً استاندارد (ارتفاع برابر با سطح دریا، شیب مسیر صفر درجه و..) هستند و در عمل مصرف سوخت دنا بالاتر از این صحبت‌ها خواهد بود.

امیدواریم از مطاعه مقاله (بررسی خودروی دنا) رضایتمند باشید.

مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،

سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو

( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.

 

0/5 (0 Reviews)
بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.