ترمز های کاسهای
ترمز کاسهای
ترمزهای یک خودرو، مهمترین قسمت آن محسوب می شوند. چرا که وظیفه آنها جلوگیری از برخورد خودرو به موانع مختلف از جمله عابرین می باشد.
امروزه اکثر خودروها دارای ترمز دیسکی (Disc Brake) هستند، اما اکثر خودروهای قدیمی فرسوده ترمز کاسهای دارند.
مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت در آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.
ترمز کاسهای چیست؟
ترمز های کاسهای نوعی سیستم ترمز بوده که به دلیل پیچیدگی و عملکرد ضعیف خود، از دنیای خودروها خارج شده است.
البته خوردوهای قدیمی و همچنین تعداد کمی از خودروهای ارزان قیمت، هنوز هم از ترمز های کاسهای استفاده می کنند. در سیستم این ترمزها به جای روتور و پد، از کاسه و کفشک استفاده می کنند.
ترمزهای کاسهای چگونه کار میکنند؟
این نوع ترمز با فشردن دو کفشک (لنت ترمز) درون درام کار میکنند. شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز، این دو لنت را به دیواره داخلی درام در حال چرخش فشار میدهید.
اقدام بالا باعث ایجاد اصطکاک شده و سرعت درام را کاهش میدهد که در نهایت باعث ایستادن خودرو میشود.
معرفی قسمت های مختلف خودرو
- کفشک : همان قسمتی است که سطح اصطکاک (لنت) را به داخل کاسه فشار می دهد.
- کاسه : محفظهای است که لنت برای متوقف کردن حرکت ماشین به آن فشار می آورد. این قطعه شبیه یک قالب کیک گرد با تعدادی حفره می باشد.
- لنت : سطحی که در تماس با کاسه قرار دارد و توسط کفشک به داخل آن فشار داده می شود.
- فنر فرم دهنده: این فنر کفشکها را به حالت اولیه یا همان عدم ترمز بازمی گرداند.
- سیلندر چرخ: سیلندر نیز کفشکها را به داخل کاسه فشار می دهد.
انواع ترمزهای کاسهای
در واقع ترمزهای کاسهای در چندین مدل مختلف طراحی شدهاند.
Duo-Servo
زمانی که برای اولین بار کفشک به کاسه فشار وارد می کند، ترمزهایduo-servo با استفاده از نیروی گریز از مرکز فشار ثانویه کفشک به کاسه را ایجاد می کنند تا حرکت خودرو متوقف شود.
Leading-Trailing
ترمزLeading-Trailing دارای سیستمی است که در آن دو نوع کفشک وجود دارد: یکی پیشرو که جلوتر قرار دارد (leading) و یکی در دنباله آن که عقبتر قرار می گیرد (trailing). کفشک پیشرو در جهت کاسه می چرخد، در حالی که کفشک دنبالهدار از سطح کاسه دور می شود.
Twin-Leading
ترمزهای کاسهای مدلTwin-Leading دارای دو کفشک پیشرو هستند که اصطکاک را بر روی سطح کاسه وارد می کنند. استفاده از این نوع ترمزها به فشار بسیار کمی لازم است، اگرچه برای بیرون کشیدن کفشک از کاسه به یک فنر بسیار قدرتمند نیاز دارد.
مزایای ترمزهای کاسهای چیست؟
- طراحی بسته و یکپارچه این سیستم باعث کاهش هزینه نگهداری آن میشود و اکثر قطعات نیز در یکجا قرار دارند.
- برای تعویض لنتها تنها لازم است با استفاده از تجهیزات مخصوص، کفشکها را باز کرده و لنتهای جدید را جایگزین قبلی کنید.
- برای بیرون آوردن پیستونها نیازی به کمپرسور یا مایع خاصی نیست. در حقیقت باید بگوییم که تعویض لنت ترمزهای کاسهای برخی خودروها تنها نیاز به ۲ دقیقه زمان دارند.
- تعویض لنتهای ترمزهای کاسهای هزینه کمی را برای صاحب خودرو در پی دارد.
معایب ترمز کاسهای چیست؟
- در هنگام ترمزگیری با سرعتهای بالا داغ کرده و عملکرد ضعیفی ارائه میدهد.
- به دلیل عدم خنک کاری مناسب موجب قفل گازی می شود و نیاز به هواگیری دارد.
- به جهت رفع مشکل ترمزهای کاسهای علیالخصوص به خاطر این که با افزایش سرعت قادر به توقف درست خودرو نبودند، ترمزهای دیسکی در اوایل دههی ۶۰ میلادی طراحی شدند و تحولی عظیم به وجود آمد.
مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،
سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو
( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.