معلومات خودرو

خرابی سنسور دور موتور

خرابی سنسور دور موتور

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور

اثرات خرابی سنسور دور موتور

در صورت خرابی (سوختن) سنسور دور موتور در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی شود.

البته در بعض از مدل ها مانند طرح زیمنس با خرابی سنسور دور موتور ، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده

ولی دور موتور از 3000 (ام ، پی) بالاتر نمی رود .

در خیلی مواقع در موقع عیب یابی دیده شده است که علت روشن نشدن خودرو از طریق سنسور دور موتور به علت سوختن این سنسور نبوده

بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلوی سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوس سنسور می باشد

البته به علت اندازه نبودن پیچ نگه دارنده سنسور دور موتور روی پئسته کلاج و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاج نیز امکان پذیر می باشد .

فاصله بین سر سنسور دور موتور و دنده های روی فلایویل بین 0/5 الی 1/5 میلی متر می باشد.

علائم خرابی سنسور دور موتور

  • خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
  • نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین
  • قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
  • دور سنج به درستی کار نمی‌کند و ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور :

الف ) عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ  ):

خرابی سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری باعث خطا افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) نمی شود.

لذا بهتر است که در قسمت پارامتر در موقع استارت زدن به موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور ، تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و صفر را نشان می دهد .

ب ) عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ):

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را درمحل مربوطه وصل کرده

دو سر سیم سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های یک و دو سنسور دور موتور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت کنید و مقایسه کنید .

مقاومت سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری به جز چند مورد بین 380 الی 420 اهم می باشد . ( سنسور با پایه قهوه ای )

مقاومت سنسور دور موتور در خودروی انژکتوری پراید زیمنس و نیسان وانت بین 880 الی 950 اهم می باشد ( سنسور با پایه مشکی )

این داده ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده می کند.

در نسل قبلی خودرو ها قبل از اینکه حسگر موقعیت الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد ، دلکو وضیفه تنظیم زمان جرقه زنی را در موتور بر عهده داشت .

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد.

ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند .

مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،

سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو

( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.

0/5 (0 Reviews)
بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *