معلومات خودرو

روش های عیب یابی مپ سنسور

روش های عیب یابی قطعه مپ سنسور

مپ سنسور به ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، سنسور مپ با نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود.

سنسور مپ یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل می‌شود.

وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است.

این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.

ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می‌کند.

پس اگر مپ سنسور به درستی وظیفه خود را انجام ندهد خودرو از کار خواهد افتاد.

چرا که ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را بدون اطلاعات مپ سنسور نخواهد داشت.

تست با دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم. وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم.

این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیرکار دارد.

برای به دست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند، این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودروهای از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم.

روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد.

بعد از انجام مقایسه گفته شده، وارد منوی دیدن کد خطاها شده آنرا بررسی می کنیم که آیا خطایی در رابطه با این سنسور در حافظه ECU ثبت شده است یا نه.

در صورت وجود خطا، اگر از نوع لحظه ای بود آنرا پاک کرده دوباره کد خطاها را بررسی می کنیم.

و اگر از نوع دائمی بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم سپس کد خطا را پاک می کنیم.

اگر کد خطا باز هم به صورت دائمی دیده شد بعد از انجام تست های ولتاژی و یررسی قسمت مدار آن، در صورت خرابی، قطعه را تعویض می کنیم.

تست ولتاژی مپ سنسورسنسور فشار منیفولد هوا

سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن، ولتاژ بین پایه های 2 و 3 سوکت ورودی قطعه را بررسی می کنیم.

باید 5V+ باشد و با گازدادن خودرو تغییر نکند.

سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های 1 و 2 را بررسی می کنیم. باید بین 0. 2 تا 4. 8 ولت باشد و با گاز دادن ناگهانی ولتاژ آن زیاد شده به سمت 4. 8 متمایل شود.

توصیه می‌شود سنسورهایی که تست ولتاژی دارند و به خصوص ولتاژ مورد نیاز برای تست سنسور ۵ ولت می‌باشد.

روی خودرو با استفاده از دستگاه مخصوص و یا با استفاده از دو عدد سوزن ته گرد و دستگاه مولتی متر (قسمت ولت متر)  ولتاژ خروجی را در فشارهای مختلف تست کنید.

مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،

سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو

( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.

 

0/5 (0 Reviews)
بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.