سنسور فشار هوای داخل منیفولد
سنسور فشار هوای داخل منیفولد (MAP)
MAP که یکی از کلیدیترین قطعات موتورهای انژکتوری است در منیفولد هوای ورودی نصب میشود.
فشار هوای ورودی به داخل موتور را محاسبه کرده، اطلاعات به دست آمده را به ECU میفرستد.
بعضی از خودروها علاوه بر سنسور MAP، سنسور دمای هوای مانیفولد هم دارند که دمای هوای ورودی به موتور را میسنجد.
گاهی این دو سنسور جدا از هم تعبیه شده و گاهی هردو در یک قطعه به کار میروند.
تقریبا مشخص است که وظیفه این قطعه بررسی فشار منیفولد ورودی هوا و گزارش شرایط آن به ECU است.
به این معنی که وقتی پدال گاز را فشار داده یا رها میکنیم این فشار تغییر میکند و همکاری MAP و ECU بهترین شرایط کار را با وجود این تغییرات برای موتور فراهم میکند.
به این ترتیب که تزریق سوخت درون سیلندرها براساس این تغییر فشارها تنظیم میشود.
بنابراین در صورت خرابی این سنسور، ECU مقدار هوای ورودی را به درستی تشخیص نداده و درصد مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق به درستی تنظیم نخواهد شد.
نتیجه:
- سخت روشن شدن موتور
- خروج دود سیاه از اگزوز هنگام گاز دادن
- سخت گاز خوردن موتور
- ریپ زدن خودرو
- کاهش بازدهی
منیفولد ورودی هوای موتور و سنسورهای آن همواره در معرض جریان هوای چرب قرار دارند و به همین این دلیل خیلی زود چرب میشوند.
این چربی به مرور روی سنسورها و قطعات داخلی آنها رسوب کرده و مانع عملکرد دقیق آنها میشود. به همین دلیل سرویس شدن دورهای آن توصیه میشود.
روش های تست قطعه مپ سنسور
تست با دستگاه
دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم .
این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیرکار دارد .
برای به دست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند ، این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودروهای از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم.
روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد.
بعد از انجام مقایسه گفته شده ، وارد منوی دیدن کد خطاها شده آنرا بررسی می کنیم که آیا خطایی در رابطه با این سنسور در حافظه ECU ثبت شده است یا نه .
در صورت وجود خطا ، اگر از نوع لحظه ای بود آنرا پاک کرده دوباره کد خطاها را بررسی می کنیم .
و اگر از نوع دائمی بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم.
سپس کد خطا را پاک می کنیم اگر کد خطا باز هم به صورت دائمی دیده شد بعد از انجام تست های ولتاژی و یررسی قسمت مدار آن ، در صورت خرابی ، قطعه را تعویض می کنیم.
تست ولتاژی مپ سنسور
سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن ، ولتاژ بین پایه های 2 و 3 سوکت ورودی قطعه را بررسی می کنیم.
باید 5V+ باشد و با گازدادن خودرو تغییر نکند.
سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های 1 و 2 را بررسی می کنیم . باید بین 0.2 تا 4.8 ولت باشد و با گاز دادن ناگهانی ولتاژ آن زیاد شده به سمت 4.8 متمایل شود
سرویس و شستشوی مپ سنسور
آن دسته از سنسورها که مستقیما روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارند را از جای خود باز کرده و به کمک اسپری مخصوص تمیز کردن کاربراتور، نوک سنسور و داخل آن را تمیز می کنیم.
سپس به وسیله هوای فشرده به آرامی آن را خشک می کنیم.
برای آن دسته از سنسورها که به وسیله شلنگ به مانیفولد مرتبط هستند ، باید شلنگ ارتباط را از نظر عدم پاره گی و نشتی هوا بررسی کنیم.
ورودی هوای موتور،منیفولد و تمام قطعات مربوطه از جمله این سنسور ها همیشه در معرض جریان هوای چرب به دلیل وجود لوله برگشت بخارات روغن در سر هواکش هستند به این دلیل چرب میشوند.
این چربی به مرور میتواند روی قطعات داخلی سنسور ها نشسته و مانع کاراییی دقیق آنها شود، به همین دلیل باید سرویس و شستشو شوند.
شستشوی سنسور برای رفع کپ و مکث موتور و همچنین عدم افت شتاب مناسب مفید است و همچنین به افزایش عمر این قطعه هم کمک میکند.
اورینگ درو سنسور مپ را از نظر عدم پاره گی بررسی کنید.
در خودروهای جدیدتر مثل پژو 206 ، زانتیا و پراید مدل بالا ، سنسور دمای هوای ورودی و فشار هوای ورودی در یک قطعه طراحی شده اند که مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
مجموعه پی جی قطعه واقع در شهر هشتگرد، در تلاش است با معرفی و فروش قطعات باکیفیت خودرو، از جمله قطعات موتور،
سیبک و بوش، لنت ترمز، بلبرینگ و توپی، دیسک و کاسه و سگدست، کمک فنر و فنر اول و گردگیر و لاستیک برای انواع خودرو
( پراید، سمند، نیسان و …) ضمن آشنایی با مشکلات احتمالی ومحصولات با کیفیت بالا، رضایت رانندگان محترم را کسب کند.