معلومات خودرو

چرا و چگونه لاستیک هارا باهم جابجا کنیم

چرا و چگونه لاستیک هارا باهم جابجا کنیم؟؟!! 

چرا و چگونه لاستیک هارا باهم جابجا کنیم

لاستیک‌های ماشین نقش مهمی در عملکرد و ایمنی خودرو دارند

و به همین خاطر جا به جا کردن آنها می‌تواند به حفظ و بهینه‌سازی حرکت آن کمک بزرگی کند.

در واقع حفظ وضعیت لاستیک‌ها و تعمیر و نگهداری از آنها، باعث دوام، ایمنی، سهولت حرکت خودرو و افزایش طول عمر لاستیک‌ها می شود.

نکته دیگری که لزوم این جا به جایی را نشان می‌دهد فرسودگی است.

جابجایی لاستیک‌ها باعث فرسوده شدن یکسان آنها می‌شود

که در نتیجه با این روش، تایرها بیشتر عمر می‌کنند.

باید بدانید که اگر لاستیک‌ها به موقع جابجا نشوند

و به درستی از آنها مراقبت نشود هزاران کیلومتر از عمر آنها کاسته می‌شود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت در صورتی که عملیات نگهداری آنها صورت نگیرد عمر لاستیک نصف خواهد شد.

ضرورت جابجایی لاستیک ها از نظر تولید کنندگان:

برخی تولیدکنندگان لاستیک جابجایی تایرها را برای اعتبار ضمانت نامه ضروری و لازم می‌دانند.

تولیدکنندگان می‌دانند که جابجایی لاستیک‌ها باعث عمر بهینه لاستیک می‌شود.

ضمانت مسافتی که لاستیک می‌تواند طی کند بر اساس جابجایی لاستیک از سوی تولیدکننده تعیین می‌شود.

بنابراین اگر هرگز لاستیک‌ها را جابجا نکنید

و لاستیک دچار فرسودگی ناگهانی شود،

بعید است که ضمانت کارخانه به شما تعلق بگیرد.

به عبارت دیگر شما مسئول فرسودگی زود هنگام و هزینه بالای لاستیک جایگزین خود هستید.

 

تعویض لاستیک

معمولا چند وقت یک بار باید تایرها را جا به جا کنم؟

اطلاعات مربوط به الگو و دوره‌ی جا به جا کردن تایر، در دستورالعمل استفاده از خودرو آمده است.

بسیاری از رانندگان، تایرهایشان را هر ۱۰ تا ۱۳ هزار کیلومتر جا به جا می‌کنند. ولی در این مورد بهتر است که به توصیه‌ی سازنده عمل کرد.

تعمیرکارها همیشه توصیه می‌کنند که هر بار روغن تعویض شد، تایرها هم تعویض شوند. زمان‌بندی تعویض روغن، به جا به جا کردن لاستیک‌ها نزدیک است. بنابراین می‌توان هر دوی این کارها را با هم انجام داد. با این کار در زمان صرفه‌جویی و به کارهای مهمتر رسیدگی می‌شود.

پر استفاده‌ترین الگوهای جا به جایی لاستیک:

اجازه بدهید که معنای جا به جایی لاستیک را بگوییم. جا به جایی تایر، تعویض لاستیک‌های یک خودرو با هم است.

با این کار، میزان سایش هم به طور برابر خواهد بود.

انجمن تایر و رینگ آمریکا، سه الگو را برای جا به جایی لاستیک تعریف کرده است که برای اکثر خودروها قابل استفاده هستند.

در خودروهای محرک جلو می‌ةوان هم از الگوی ضربدری استفاده کرد،

هم این که چرخ‌های عقب را به جلو برد و چرخ‌های جلو را با عوض کردن چرخ چپ و راست، به عقب آورد.

در خوردوهای محرک عقب هم می‌توان از الگوی ضربدری استفاده کرد،

هم این که چرخ‌های جلو را به عقب آورد و چپ و راست‌شان را با هم عوض کرد.

این الگو، برای خودروهای چهار چرخ محرک هم قابل استفاده است.

البته کارایی تایرها و چرخ‌های جدید تغییر کرده

و دو الگوی دیگر هم برای جا به جایی‌شان به وجود آمده است.

اولین الگو، الگوی «جلو به عقب» است.

این الگو برای خودروهایی که چرخ‌های فرمان‌شان اندازه‌ی یکسانی دارند مناسب است.

الگوی دوم، الگوی «کنار به کنار» است.

این الگو برای خودروهایی استفاده می‌شود که تایرهای غیرفرمان‌شان و همچنین چرخ‌های جلوی‌شان هم‌اندازه نیستند.

ممکن است که هیچ‌کدام از الگوهای معرفی‌شده، کمک نکند تا سایش تایرها به طور یکسان توزیع شود.

در این صورت، لازم است تا تمام تایرها باز و دوباره بالانس شوند.

بالانس کرد مجدد چرخ ها:

باز کردن، بستن و بالانس‌کردن مجدد چرخ‌ها، برای تمام خودروهایی که تایرها و چرخ‌های فرمان‌ده‌شان هم‌اندازه نیستند لازم است.

همچنین، خودروهایی که افست چرخ عقب و جلوی‌شان با هم برابر نباشد به این کار نیاز دارند.

بعضی از تعمیرکاران می‌گویند که پنج الگو برای جا به جا کردن چرخ‌ّا وجود دارد.

بسیاری از خودروها چرخ زاپاس هم دارند؛ چرخی که در الگوهای جا به جا کردن در نظر گرفته نمی‌شود.

با این وجود، اگر تایر زاپاس با تایرهای دیگر هم‌خوانی داشته باشد،

باید حتما در الگوی جا به جایی قرار گیرد. بهتر است برای جا به جایی تایر، به دستورالعمل سازنده توجه کرد.

اگر توصیه‌ی سازنده در دسترس نبود، به این دستورالعمل‌ها توجه کنید:

در خودروهایی که چرخ‌های جلوی‌شان محرک است و زاپاس‌شان هم با چرخ‌های دیگر هم‌اندازه است،

چرخ‌های جلو را با عقبی‌ها جا به جا کنید و چرخ‌های عقب را به طور ضربدری به جلو ببرید.

در خودروهایی که چرخ‌های عقب‌شان یا چهارچرخ‌شان محرک است

و زاپاس‌شان هم با چرخ‌های دیگر هم‌اندازه است، چرخ‌های جلو را با عقبی‌ها جا به جا کنید

و چرخ‌های جلو را به طور ضربدری به عقب ببرید.تعویض

گروه پی جی گروهی ماندگار

متناسب با رشد تکنولوژی و  ماشینی شدن جامعه ی امروزی ،خودرو میتواند از دستاورد های مهم هرشخصی باشد .

اما به دلایل مختلفی اعم از اصطکاک های روزمره و بستر های نامناسب جاده ای، قطعات مختلف بدون اصالت را به کار می برند. در داخل خودرو و اعمال فیزیکی که دائما در حال فعالیت هستن ممکن است قطعات مختلف خودرو دچار نوسانات شوند .

استفاده از قطعات عالی با کیفیت وبا اصالت همواره  یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بوده .

گروه پی جی قطعه ، راه حلی آسان برای برطرف سازی دغدغه های مشتریان سراسر کشور میباشد.

گروه پی جی قطعه با  ورود حرفه ای  همراه با پشتوانه ی جوانان این سرزمین در زمینه های لنت ترمز ،گرد گیرها و لاستیک، کمک فنر،دسته موتور،سیبک و بوش ،بلبرینگ و توپی،دیسک  و کاسه  و سگدست  نیاز هم وطنان عزیز را در سراسر کشور برطرف ساخته است .

پی جی قطعه این افتخار را دارد که با ارائه مناسب ترین قطعات به مشتریان سال های متمادی در استان البرز گروهی سرشناس وامانت دار اعتماد هم وطنان باشد.

پی جی قطعه وفادار اعتماد شماست…

 

0/5 (0 Reviews)
بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *